luni, 8 martie 2010

Banatul de munte – Producţia de armament 1854 – 1948

   Este semnificativ faptul, că prima comandă de „export”, din anul 1793, a fost o comandă de armament (regatul Neapole a comandat 20.000 proiectile din fontă).

   În 1848-1849 Gustav von Graenzenstein şi Josif Slavy (ajutaţi şi de Vilmos Zsigmondy, aflat iniţial cu alte sarcini la Reşiţa) dirijează fabricaţia de armament destinat trupelor revoluţionare, la Uzinele din Reşiţa şi Bocşa Montană.



În perioada primului război mondial producţia de armament se intensifică, se fabrică, printre altele, afete de tun, automobile blindate şi ca un element spectaculos, chiar şi o etravă de crucişător.      

 Importanţa Uzinelor Reşiţa din acest punct de vedere este dovedit şi de faptul că, încă în 1918, o delegaţie militară franceză a vizitat Reşiţa şi Uzinele


În timpul primului război mondial sa constituit ca anexă la fabrica de maşini o hala de 300 de maşini unelte pentru fabricarea şrapnelelor de 8 cm şi granatelor de 10 cm. Producţia pe luna, în trei schimburi, era de 40.000 bucăţi. Tot atunci, pentru fabricarea pieselor turnate sau forjate, fabrica de maşini îşi măreşte numărul de maşini unelte la 500 bucăţi.

Pe toată perioada războiului a mai produs:

500 ţevi de tun cu calibru de 80,100 mm şi 1250 afete de tun. În anii de după război, în parteneriat cu uzinele Vickers, a reuşit să achiziţioneze maşini pentru ghintuirea şi reşemizarea ţevilor de tun.

În 1935, întreaga fabrică de maşini numără în total circa 600 maşini, puse în mişcare toate cu motoare electrice. În ceea ce priveşte producţia, exceptând construcţiile de maşini, din 1924 sa început să confecţioneze şi unelte de sondaj necesare la exploatarea petrolului.Piesele de oţel turnat ce se fabrică pot atinge o greutate până la 30 tone.

Fabrica de maşini, Fabricaţia în serie a afetelor de tun.

Fabrica de maşini, Tunuri de câmp.

În perioada 1920-1948 (UDR) la Reşiţa s-au fabricat: tunuri, afete de tun, tunuri antitanc, tunuri antiaeriana de 75 mm licenţă VICKERS, tunuri pentru baterii de coastă, aruncatoare tip Brandt de 60 mm si 120 mm, mine antisubmarin.

Articol revizuit cu ajutorul domnului G.P

2 comentarii :

robi spunea...

Si aceasta carte m-ar interesa. Se poate cumpara?

Mina de la Secul ar fi pentru mine un capitol de interes deosebit. Tatal meu a lucrat acolo ca masinist la masina de extractie, pina la inchiderea minei.
Din pacate, nu am nici un fel de material documentar, au ramas doar citeva notite facute dupa povestirile tatalui meu si pe care le-am consemnat aici:
http://die-babiaks.de/sekuler_Geschichten.html

Daca intereseaza pe cineva, le-as putea traduce in romana.

Unknown spunea...

Buna Adrian,
Am dat din greseala peste site-ul tau, cautand mai multe informatii despre masina blindata Resita.
As avea nevoie, te rog, sa imi confirmi ca pozele acestea sunt din Resita, eventual daca mai ai alte poze ale cladirii din a doua poza.
Cele doua masini blindate fotografiate aici nu sunt romanesti, ci austro-ungare.
Primele 2 poze arata un Romfell (http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/austria-hungary/romfell-armoured-car.php), iar a treia un Junovicz (http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/austria-hungary/Junovicz_Armoured_car.php)
Ambele masini au fost in dotarea armatei ungare in timpul razboiului din 1919-1920, moment in care li s-a pierdut si urma. Daca poti sa imi confirmi aceste informatii, inseamna ca au fost luate de armata romana si utilizate local.
Multumesc si astept un semn,
Lucian

Trimiteți un comentariu

 
Countomat website statistics and webcounter (Statistik and Logfileanalyse, Statystyk, Statistici, Statistique)